Endret: 9 mar 2020     Opprettet: 18 okt 2016

Beboerperm

I 2009 feiret Hauktjern borettslag 50 år. Det ble i den anledningen laget et hefte til beboerne som inneholder både litt historikk og praktisk informasjon.

---------
Mars 2020
Styret er oppmerksom på at noe informasjon er utdatert. Det tar tid å gå gjennom å rette opp alt. Denne teksten fjernes når dokumentet er oppdatert.
-----------

/?nid=24005 Bøler 2009

Kjære beboer!

På oppfordring fra dere har vi laget et velkomsthefte som er beregnet for nye beboere slik at de raskt kan sette seg inn i borettslagets rutiner og regler. Vi har forsøkt å ta med alt av praktisk informasjon, vedlikeholdstips, plikter man har som beboer samt husordensreglene og vedtektene til borettslaget. Vi tror at heftet vil være et nyttig oppslagsverk kanskje først og fremst for de helt ferske beboerne, men også for dere som allerede har bodd her en stund. Derfor har vi også trykket opp et eksemplar til alle som i dag er bosatt i Hauktjern.

Vi håper dessuten at dere kan være med og utvikle velkomstheftet ved å gi tilbakemeldinger på om det er informasjon som mangler, som kan misforstås eller som er feil. Versjonen som er ment for de nye beboerne er enda ikke trykket opp og vi mottar gjerne tips og tilbakemeldinger fortløpende!

Visste du at Hauktjern borettslag er 50 år i år? I den anledning har vi laget en liten samling av bilder og historier om hvordan livet i Hauktjern var da borettslaget var i sine første år. Bildene og fortellingene har vi fått fra beboerne som fremdeles bor her. Dette er en gjeng med veldig hyggelige og spreke damer og menn!

            Hilsen styret i Hauktjern borettslag

 

Hauktjern Borettslag

50 år (1959-2009)

Kaffen står allerede på bordet.  Nye stoler settes frem og inn i stuen kommer stadig nye gjester.  En ting er felles med disse – alle er de godt oppe i årene.  Eimen av kaffe når neseborene og nystekt sjokoladekake plasseres ved kaffekannen.  En viss spenning og smånervøsitet preger gjester og vertskap.  Rundt bordet i stuen til styreleder sitter 2 menn og 7 damer. I tillegg er nestleder også så privilegert at han får lov til å delta i dette unike forumet.  

Formålet med sammenkomsten er å fortelle om gamle dager.  Etter hvert har alle funnet sine plasser og temaet kommer på dagsorden. Hauktjern Borettslag er i fokus. For 50 år siden, i oktober 1959 flyttet de første andelseierne inn i leilighetene sine, mens borettslaget som helhet først stod ferdig året etter. Opptelling som en av gjestene hadde foretatt, viser at i dag er det igjen 14 andelseiere av de som flyttet inn i et nybygget Hauktjern borettslag. 

Folk som ønsket leiligheter i femti-/sekstiårene tok kontakt med OBOS og ble satt på venteliste. Billig var leilighetene ikke – over 10.000 kroner den gang. Det var betraktelig dyrere enn leilighetene på Oppsal, og det ble sagt at det var på grunn av alt fjellet som måtte sprenges bort på Bøler at kostnadene ble så høye. Mange hadde måttet spare i flere år for å få råd til å kjøpe noe eget, og bodde hjemme hos foreldrene eller svigerforeldrene sine i påvente av dette.

Hadde man barn, kunne man sette seg på venteliste for rekkehus eller 4-romsleilighet, var man derimot gift uten barn, måtte man nøye seg med toppen en 3-romsleilighet og var man ugift, ja da måtte man bli boende hjemme hos mor til sivilstatusen var endret. Mange var dermed nyetablerte men barnløse da de flyttet inn i 3 rom i Hauktjern, men det gikk ikke lang tid før innbyggertallet i borettslaget steg betraktelig.  Det var tilfeldig hvor man fikk tilbud om bosted og mange syntes nok det var langt ute på landet på Bøler. Men flere så også frem til å flytte vekk fra de trafikkerte områdene og opp i marka. Stillheten og roen var viktig. Da det senere ble vedtatt å forlenge t-banelinjen til Bøler og planen var å legge linjen oppover forbi Hauktjern borettslag, ble det mange protester på dette og stasjonen ble lagt lenger ned.

En av beboerne hadde ymtet frampå om det hadde vært fint å få lagt inn telefon.  Tilbakemeldingen var at dette jammen var et tegn på stormanns-galskap! Folk fra alle steder flyttet inn, både fra Oslo-området og sør, øst, vest og nord i landet.  Det ble et godt samhold blant beboerne, hvor spesielt barnefamiliene hadde tett kontakt gjennom barna. Utearealene ble brukt flittig av barna og de hjemmeværende mødrene. Beboerne trivdes godt med å bo her.

Det var store fine kjøkken, flere med store frysere og vaskeriene var moderne, i hvert fall i den tidens målestokk. De første vaskemaskinene måtte nemlig fylles og tømmes manuelt for vann og damene gikk i gummistøvler og plastikkforklær for ikke å bli våte. Vannklosett var heller ikke noen selvfølge overalt på den tiden, flere kom fra steder med utedo eller toalett i gangen som man delte med andre beboere. 

Balkongene var på den tiden mindre og mer upraktiske.  De gikk litt skrått utover fra balkongdøra og det var maksimalt plass til 3 personer, men arkitekten mente det var estetisk vakkert-  og det hadde han for så vidt rett i selv om de var noe upraktiske og senere ble byttet ut med de vi har i dag.

Blokkene var opprinnelig bekledd med datidens mye brukte asbestplater, men disse ble etter hvert byttet ut og erstattet med dagens blikkplater.

En stund etter innflytting ansatte man vaktmester Hilding Jansson.  Han hadde vært med på å bygge Hauktjern borettslag og bodde i den tiden i en camping-vogn.  Det sies at det var så kaldt om vinteren at klærne hans frøs fast i campingvogna når han skulle sove. Han var til stor glede for barna og var dessuten en balansekunster, han skiftet gjerne taksten uten noen form for sikring. Kunstnerboligene var nye og kunstnerne unge og ukjente. Potensielle kjøpere takket som regel nei, da de nesten fallbød maleriene. Det gjorde ikke vaktmester Hilding. Noen år senere hadde flere av kunstnerne blitt anerkjente og maleriene til Hilding Jansson steg i pris.

Området rundt borettslaget var ulikt fra i dag.  Dagens urbane preg gjør det vanskelig å forestille seg de landlige omgivelsene som preget Hauktjern borettslag på den tiden. Smale grusveier buktet seg nedover og det manglet veibelysning. Der Haraløkka ligger i dag var det et myrvann. Dette ble tettet igjen gjennom flere år ved hjelp av søppel og jordpåfylling. Til slutt fikk Bølerinnbyggerne en fin idrettsbane. 

Barna på Bøler ble ofte kalt  ”gjørmebarna”, fordi det ikke var ordentlig vei hit og de måtte gå i leire og søle.  De smale veiene ble bygd fordi kommunen ikke så for seg betydelig biltrafikk på Bøler. 2-3 biler per borettslag var det på denne tiden. Paradoksalt nok ble det raskt bygd et, på den tiden, betydelig antall garasjer i borettslaget.

 
   

Dette kan nok ha sammenheng med at importrestriksjonen på biler ble fjernet 1. oktober 1960 og bilrasjoneringens tid var forbi.   

Butikksenter var et nesten ukjent begrep på den tiden. Oslo Samvirkelag bygd av brakker i 1960, lå imidlertid ikke langt fra der biblioteket ligger i dag. Her var det også en med tannlegepraksis som holdt til. Beboerne i Hauktjern BRL var bortskjemt med ”egen butikk”.  Første kjøpmann var Arne Olsen.  Han brakte varene rett inn på kjøkkenbordet til kundene. Senere overtok Hans Sauro, deretter RIMI og i dag altså ICA. 

En slik nærhet til butikken er det nok mange som misunner oss, selv i dag.

Det ble tidlig laget husordensregler i borettslaget.  De skiller seg faktisk ikke så mye fra dagens regler.  En kuriositet var likevel er at det ikke var lov å trekke ned på do etter kl. 22.00. Hviledagen (søndag/helligdager) var nok også praktisert noe annerledes enn i dag, om enn ikke firkantet regulert.

 
   

Fritidstilbud var det mange av og de bar preg av friluftsaktiviteter.  Hauktjern arrangerte skirenn på ”kusletta”, hvor borettslagene konkurrerte mot hverandre.  Vinnere og deltakere ble premiert med medaljer og diplomer.  Folk sto på skøyter i et av de mange vannene/dammene omkring.  Bingo ble arrangert i samfunnshuset, men kinotilbud manglet.

Bak kunstnerboligene var det barnepark som var åpen 4 timer daglig.  En mer uorganisert aktivitet for barn var å stikke innom Anne Cath Vestly. I 1957 åpnet Bøler skole dørene sine og Nøklevann skole åpnet i 1960.  For noen få år siden holdt Nøklevann skole på å bli nedlagt, men ble ”reddet” av en større tilflytting av barnefamilier.

Tiden går fort i godt selskap og flere av de fremmøtte går tom for minner fra en svunnen tid.  Mon tro ikke noen våkner i natt og tenker; æsj – jeg glemte å fortelle historien om…... ………………..kanskje kan vi ta med den når Hauktjern BRL fyller 100 år.

 

 

INFORMASJON OM HAUKTJERN BORETTSLAG.. 8

Bad.. 8

Fliser 8

Sluk. 8

Brannsikkerhet. 8

Beboers ansvar i egen leilighet 8

Røykvarslere. 9

Brannslukningsapparat 9

Fellesarealene. 9

Redningsline. 10

Bruksoverlating/fremleie. 10

Dugnader. 10

Dyrehold.. 10

Forkjøpsrett. 11

Forretningsfører. 11

Forsikring.. 11

Bygning. 11

Innbo. 12

Garasjer. 12

Vedlikeholdsplikter 12

Generelle opplysninger om borettslaget. 12

Husleien. 13

Individuell nedbetaling av fellesgjeld.. 13

Informasjon til og fra beboerne. 13

Lagring i boder og på fellesområdene. 14

Luftekanaler. 14

Bad. 14

Kjøkkevifte. 14

Hvordan lufte best mulig i resten av leiligheten?. 15

Møter. 15

Generalforsamling. 15

Beboermøter 15

Styremøter 15

Navneskilt. 15

Nøkler. 16

Nøkkel inngangsdør 16

Nøkkel garasje. 16

Nøkkel postkasse. 16

Parkering.. 16

Kontroll 16

Radiatorene. 17

Oppholdsrom... 17

Bad. 17

Rive vegger. 17

Sikringsskap. 17

Styret. 18

Søppel og avfall. 18

Husholdningsavfall 18

Hageavfall og juletrær 19

Miljøavfall 19

Øvrig avfall 19

Konteiner 19

Fellesarealer 19

Telefoni 19

TV og bredbånd.. 20

Vaktmestertjenesten. 20

Vask av trapp. 20

Vaskekort. 20

Vaskerier. 20

Vinduer. 21

HUSORDENSREGLER FOR HAUKTJERN BORETTSLAG.. 22

VEDTEKTER FOR HAUKTJERN BORETTSLAG.. 25

VEDTEKTER FOR GARASJER OG PARKERINGSPLASSER I HAUKTJERN BORETTSLAG   43

BRUKSANVISNING FOR PARAT REDNINGSLINE.. 46


INFORMASJON OM HAUKTJERN BORETTSLAG

 

Bad

Badene ble rehabilitert av borettslaget og stod ferdig i slutten av 2004. Badene har 5 års garanti og arbeidet ble utført av VVS-senter Norge AS. Alle leilighetene har fått tildelt et hefte med spesifikasjoner for hvilke materialer som er brukt på det enkelte bad, hvilket arbeid som er utført og hvilke firmaer som har utført arbeidet.

 

Fliser

Styret har oppbevart fliser som ble igjen etter baderomsrehabiliteringen. Dersom du har behov for å skifte ut en enkelt flis på grunn av skade på flis, kontakter du styret slik at vi kan undersøke om vi har dine fliser tilgjengelig.

 

Sluk

Slukene på badet må renses 2 ganger i året. Dette er et minimumskrav i forsikringsvilkårene og det vil medføre avslag eller avkortning i dekningen av skaden dersom tett sluk er årsak til denne. Denne regelen er ny fra 2009 og understrekes derfor spesielt.

 

Brannsikkerhet

Borettslaget har inngått avtale med brannsikkerhetsfirmaet ”Trygg og Sikker”.  De følger opp borettslagets røykvarslere og brannslukningsapparater i henhold til regelverket. I tillegg er de leverandører av brannsikringsutstyr til borettslaget. Trygg og sikker har butikk i sentrum av Oslo og nettsiden www.tryggogsikker.no.  

 

Beboers ansvar i egen leilighet

            Alle leiligheter i borettslaget skal ha minst en godkjent røykvarsler og et brannslukningsapparat. Styret har ansvar for å besørge røykvarsler og brannslukningsapparat til alle leilighetene, men som beboer har du ansvar for å si i fra dersom det er mangler i din leilighet. Du har dessuten ansvar for å vedlikeholdet, det vil si å støvsuge røykvarsleren jevnlig og å snu brannslukningsapparatet på hodet hver 6. måned. I tillegg har du ansvar for å sjekke at brannslukningsapparatets trykk er riktig (at pila står på grønt) og at røykvarsleren faktisk virker (den piper når du trykker inn knappen). Dersom du oppdager feil eller mangler i din leilighet, skal du kontakte styret slik at vi kan besørge riktig brannsikring hos deg.

 

            I tillegg er det beboers eget ansvar å foreta kontroll av det elektriske anlegget i leiligheten, herunder sikringsskapet.

 

Røykvarslere

Alle leilighetene fikk i 2007 nye røykvarslere. Disse er optiske og har 10 års batteri. Det vil si at du ikke trenger å bytte batteri og at de vil bli skiftet ut på nytt innen batteriet er brukt opp (røykvarslere har kun levetid på 10 år). Dette ble gjort fordi det viste seg at mange av leilighetene i praksis ikke hadde fungerende røykvarslere fordi batteriene var tatt ut i forbindelse med feilvarsling ved for eksempel os fra kjøkkenet. De optiske røykvarslerne er mindre utsatt for feilvarsling og kan derfor plasseres også i nærheten av kjøkken. Det er imidlertid viktig at batteriet ikke tas ut eller byttes ut. Røykvarsleren er utstyrt med en ”hysjknapp” til bruk dersom den går i feilalarm. ”Hysjfunksjonen” aktiveres enkelt ved å trykke på testknappen hvis varsleren går i alarm. Dette hever toleransenivået i varsleren i ca. 10 minutter og varsleren går så automatisk tilbake til normal overvåkning. På samme måte kan man forebygge feilalarmer for eksempel når man tar ut skinkesteika, eller lignende. Mens varsleren er hysjet vil den avgi et kort pip hvert minutt for å gi en indikasjon på at den ikke passer på som normalt.

 

Noen av leilighetene har i tillegg til de nye røykvarslerne fra 2007, valgt å beholde den opprinnelige som nå er 10 år gammel. Disse røykvarslerne må du passe på å skifte batteri i årlig. Det gjøres imidlertid oppmerksom på at disse røykvarslerne ikke lenger er godkjente og det anbefales at du heller skifter den ut med en tilsvarende som ble installert i 2007. Selv om styret kun besørger 1 røykvarsler per leilighet, er det anbefalt å ha 1 i hvert oppholdsrom og vi oppfordrer derfor den enkelte til å stå vurdere situasjonen i sin leilighet.

 

Brannslukningsapparat

Brannslukningsapparater i leilighetene skal trykksjekkes hvert 5. år og inn for reparasjon hvert 10. år. Våre brannslukningsapparater er fra år 2000 og neste vedlikehold av disse vil derfor være i 2010. Kontroll av apparatet ble sist foretatt i 2007. Alle apparatene som er sjekket, har kontrollapp på siden av apparatet slik at du kan forsikre deg om at det er blitt gjort. Det er imidlertid ikke alle leilighetene vi fikk tilgang til. Sjekk derfor om oppfølgingen har vært slik den skal i din leilighet. Dersom det ikke har vært kontroll av apparatet i 2007 eller det mangler brannslukningsapparat, skal dette meldes styret slik at vi får mulighet til å rette opp i dette.

 

Fellesarealene

I fellesområdene er det hengt opp brannslukningsapparater i forbindelse med loft og kjeller. Disse sjekkes årlig av Trygg og Sikker.

 

På fellesarealene er det lagt opp seriekoblede røykvarslere som knytter nabooppganger, kjellere og loft sammen.  Det er installert 2 varslere i hver oppgang, i tillegg til én varsler på loft og én i kjeller i tilknytning til hver enkelt oppgang. Disse røykvarslerne har ulike signal for røykvarsleren som startet signalet og for de andre som mottar signal fra der hvor brannen har startet. Den røykvarsleren som startet alarmen gir et lydsignal som en vanlig røykvarsler, altså regelmessige raske pip. De røykvarslerne som mottar alarm gir 3 kort og 1 langt pip som gjentas. Dersom du hører en brannalarm i borettslaget, er det viktig at du finner årsaken til alarmen og informer dine naboer. Det kan være et branntilløp og ikke en feilalarm. Dersom du er helt sikker på at det er en feilalarm, kan du avstille røykvarsleren ved å holde inn knappen i 2-3 sekunder. Ta aldri ut batteriet for å avstille alarmen!

 

Redningsline

I 2007 ble samtlige beboere tilbudt å få installert redningslinje for evakuering ved brann. Borettslaget betalte halvparten av utgiftene til linen. Linen skal følge leiligheten ved salg. Du kan sjekke om det er montert redningsline hos deg ved å se etter krok på soveromsvegg og utendørs vegg på veranda, mellom vindu og verandadør. Bruksanvisningen for redningslinen følger vedlagt i dette heftet.

 

Redningsline anbefales for alle leiligheter hvor det medfører risiko å hoppe ut av vindu/veranda. Linen kan brukes til flere personer og det er egen sele for barn. Dersom din leilighet ikke har redningsline, og du ønsker dette, vil borettslaget dekke halvparten av utgiftene til redningslinen og montering. Redningslinene kjøpes gjennom Trygg og Sikker. Kontakt styret før bestilling. 

 

Bruksoverlating/fremleie

Det er ikke tillatt å overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av bruker. Også tilfeller hvor eier av leiligheten ikke krever betaling av leieboer, skal meldes inn til OBOS.

 

Ulovlig overlating av bruk kan føre til salgspålegg av leiligheten.

 

Søknadsskjema for bruksoverlating fås ved henvendelse til OBOS på telefon 22 86 56 63. Se for øvrig vedtektene for mer detaljert informasjon.

 

Dugnader

Det arrangeres dugnad hvert år i mai. Vi gjør klar til sommeren med raking og planting og får hilst på naboene som man sjelden ser i vinterhalvåret. Vi håper du har lyst til å være med på dugnaden!

 

Dyrehold

I henhold til husordensreglene, kan man søke om å holde ett husdyr i leiligheten. Det må innhentes samtykke fra samtlige beboere i oppgangen før søknaden sendes styret. Dersom det kommer innsigelser fra beboere i oppgangen, vil styret vurdere om innsigelsen skal tas til følge. Søknadsskjemaet er lagt ut på hjemmesiden til borettslaget.

 

Forkjøpsrett

Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel i OBOS. Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 22 86 55 00.

 

For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt faksnummer eller eventuell e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte frist. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no . Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten.


Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig.

 

Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.

 

Forretningsfører

OBOS er forretningsfører for borettslaget og har blant annet ansvar for fellesgjelden, husleie, føre lister over fremleie og eierskifte, regnskap, årsmelding og generalforsamlingen. Ulf Arnesen er vår konsulent og kan nåes på telefon 22 98 14 65.

 

Forsikring

Bygning

Borettslaget er forsikret gjennom Gjensidige. Forsikringen dekker skade på bygning. Oppstår det skade i leiligheten eller på fellesarealene, sørg for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøv å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 22 86 55 00, faks 22 86 57 04 eller e-post forsikring@obos.no. Vårt forsikringsnummer i Gjensidige er 60071527.

 

Forsikringsavdelingen i OBOS melder skaden til forsikringsselskapet. De bestiller også om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet.

 

Ved skader som dekkes av borettslagets bygningsforsikring krever, forsikringsselskapet en egenandel på kr 6 000,-. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiernes ansvar.

 

Innbo

Borettslagets forsikring gjelder som nevnt kun skade på bygning. Det er derfor viktig at den enkelte beboer selv tegner forsikring for innbo. Eventuelle skader på gjenstander i din bod forårsaket av eksempelvis vannskade i kjeller, vil ikke dekkes av borettslagets forsikring.

 

Garasjer

Borettslaget har 51 garasjer disponible for beboere, samt 11 utendørs parkeringsplasser til utleie. Garasjene er forsikret gjennom borettslaget.

 

Garasjene ble i 2007 taksert til kr 30 000, men selger står fritt til å angi ønsket pris. Det er venteliste for å få parkeringsplass eller garasje. Dersom du er interessert i garasje eller utendørs parkeringsplass, kontakter du styret slik at vi får satt deg på listen. Listen er tilgjengelig på borettslagets nettsider.

 

Se eget punkt om nøkler til garasje under nøkler.

 

Vedlikeholdsplikter

Den enkelte garasjeeier har selv ansvar for sin garasje. Det vil blant annet si ansvar for å måke taket for snø, male garasjen og skifte ut plankebor som er råtne eller ødelagte.

 

Generelle opplysninger om borettslaget

Borettslaget har organisasjons­nummer 850056072, ligger i bydel Østensjø og har adresse:

  • Bølerlia 52 A-B
  • Bølerskogen 18-24
  • Nøkleveien 2-18

 

Borettslaget består av 118 andelsleiligheter, fordelt på 4 bygninger. Første innflytting skjedde i 1959.

 

Tomten, som ble kjøpt i 1986 er på 14 030 m2 og har gårds- og bruksnummer 163 – 25.

 

Borettslaget har postadresse:

Hauktjern borettslag

Postboks 10

0622 Oslo

 

Husleien

Husleien i et borettslag skal normalt dekke to områder; ordinære driftskostnader og kapitalkostnader. Husleien kan øke på 2 ulike måter. For det første endres den automatisk dersom renta på felleslånet øker. Dette fremkommer av regningen fra OBOS. For det andre kan styret velge å øke felleskostnadene dersom vi ser at det er behov for ytterligere midler til vedlikehold og drift av borettslaget. Dette vil i så fall bli varslet i god tid i forveien. 

 

Borettslaget har avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.

 

Individuell nedbetaling av fellesgjeld

Borettslaget har lagt til rette for at andelseiere kan innbetale sin andel av fellesgjelden (IN-ordning). Dette gir andelseier adgang til å innbetale sin andel av fellesgjelden.

 

Innbetaling forutsetter at andelseier har en egen avtale med borettslaget. Ved etablering av avtalen påløper et engangsgebyr. Ved forespørsel til OBOS’ forvaltningsavdeling vil andelseier få tilsendt avtale og giro som skal benyttes ved innbetaling. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.05 og 30.11 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Beløpet må være kreditert OBOS’ klientkonto 10 dager før terminforfall. Dersom denne fristen ikke overholdes vil innbetalingen bli refundert andelseier og innbetaling vil ikke kunne foretas.

 

Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000,- per gang. Ved innbetaling vil andelseieren få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.

 

Informasjon til og fra beboerne

Informasjon fra styret til beboerne skjer hovedsaklig gjennom informasjonsskriv. Disse deles ut i beboernes postkasser eller som oppslag i oppgangen. Du finner også en del informasjon på våre nettsider http://borettslag.obos.no/hauktjern/.

 

Styret har egen styretelefon med telefonnummer 410 79 432. Dersom styret ikke er tilgjengelig når du ringer, kan du legge igjen beskjed på svareren slik at vi kan kontakte deg senere. Styretelefonen har således ingen angitt telefontid, men vi forsøker å være tilgjengelig i størst mulig grad.

 

Styret har en mailadresse som vi kan kontaktes på. Adressen er: hauktjern@borettslag.obos.no

Lagring i boder og på fellesområdene

Alle leilighetene har tilhørende en bod i kjeller og en på loft. I kjelleren er det lov til å sette fra seg utstyr til utendørs aktiviteter som er i regelmessig bruk. Under denne kategorien går sykler, akebrett og ski. Det er dessuten lov å oppbevare sommerens hagemøblement for vinteren, samt bildekk.

 

Barnevogner kan stå i fellesområdet nede i kjelleren, men skal ikke plasseres foran postkassene.

 

Øvrige gjenstander skal ikke befinne seg på fellesområdene, selv ikke for korte perioder. Dette er i henhold til borettslagets vedtekter og brannsikkerhetstiltak. Overtredelse av dette vil i siste instans kunne medføre utkastelse.

 

Luftekanaler

Bad

På bad og kjøkken er det åpning til en felles luftkanal som er maskinelt drevet. Det er viktig at lufteventilen er åpen og trekker godt på badene. Flere av badene ble ved rehabiliteringen utstyrt med en lufteventil satt på veggen og en netting i bakkant. Nettingen blir fort tettet av støv og luftesystemet har virket tregt på badet. Dersom dette er tilfelle i din leilighet, anbefales det at du fjerner netting i bakkant og fester luken på nytt med silikon. Noen leiligheter har fått fuktskader i tak på grunn av tette luftekanaler. Dette unngås ved å frigjøre luftekanalens åpning fra badet.

 

Kjøkkevifte

Dersom du har ønsker å installere, eller allerede har kjøkkenvifte over komfyr, er det svært viktig at denne ikke er koblet til blokkas felles lufteanlegg. Det er kun kullvifte som sirkulerer luften uten å ta den ut, som er tillatt å installere.

 

Hvordan lufte best mulig i resten av leiligheten?

Blant annet på soverommene og på kjøkkenet er det lufteluker/ventiler på ytterveggen som tilsynelatende lufter rett ut. Dessverre ble det ikke tatt hensyn til disse lukene da det ble lagt på ny fasade. Fasaden stenger for lufteluken og dette medfører at fuktig luft fra leilighetene stenges inne bak fasaden og danner grunnlag for fuktskader. Det er derfor viktig at disse lukene holdes lukket.

 

Vinduene har lufteventiler øverst på karmen og disse går direkte ut i friluft. Det er derfor disse som må brukes for å sikre en luftgjennomstrømning i leiligheten.

 

Luftingen i leilighetene er dessverre ikke optimal. Det er derfor viktig at man er påpasselig med å lufte tilstrekkelig også på andre måter enn via luftekanalene i vinduene.

 

 Møter

Generalforsamling

Det avholdes årlig generalforsamling i april/mai. Alle andelseiere får innkalling med årsmelding i forkant av generalforsamlingen. I innkallingen står sakslisten oppført. Dersom du har saker til generalforsamlingen, må disse meldes inn i forkant av innkallingen. På generalforsamlingen velges nye medlemmer til styret.

 

Beboermøter

Beboermøter avholdes når styret ikke har fullmakt til å forplikte borettslaget i enkelte saker og styret ønsker avklaring før neste generalforsamling. Det kan også avholdes eksempelvis informasjonsmøter i forkant av generalforsamling slik at man har avklart spørsmål i god tid før eventuell avstemning.

 

Styremøter

Styremøter avholdes ca. 1 gang per måned. Dersom du har meldt inn en sak til styret, må den normalt tas opp på styremøte før du kan forvente en avklaring eller tilbakemelding på saken din.

 

Navneskilt

En viktig del av det som er med på å danne et inntrykk av borettslaget vårt, er ringeklokkene og postkassene. Vi oppfordrer derfor alle beboere til å gå til innkjøp av navneskilt. Bestilling av navneskilt kan gjøres gjennom Vaktmestersentralen.

 

Nøkler

Nøkkel inngangsdør

Nøkler til inngangsdørene inn til oppgangen, selges sammen med vaskekort ca 1 gang i måneden fra styrerommet. Følg med på oppslag i oppgangen for dato.

 

Nøkkel garasje

Det er kun eier av garasjen som har nøkkel til denne. Dette betyr at dersom du mister nøkkelen og ikke har flere i reserve, må hele låsen skiftes ut av låsesmed. Et godt tips er derfor å ha kopiert opp en ekstra som man har liggende!

 

Nøkkel postkasse

Det er kun eier av postkassen som har nøkkel til denne. Dette betyr at dersom du mister nøkkelen og ikke har flere i reserve, må hele låsen skiftes ut av låsesmed. Et godt tips er derfor å ha kopiert opp en ekstra som man har liggende!

 

Parkering

Borettslaget har 11 utendørs parkeringsplasser til utleie og 51 garasjer disponible for beboerne (se eget punkt om garasje). Utover dette er det ikke anledning til å parkere i borettslaget.

 

Vi har dessverre ingen gjesteparkeringsplasser og gjestene må henvises til parkering i veien.

 

Kontroll

Borettslaget har avtale med Smart Security AS om kontroll av parkering på borettslagets område. Avtalen gjelder fra 1.september 2009 etter følgende retningslinjer:

 

  • Kontrollen er hele døgnet
  • Parkering på gang/stikkveier utover 60 minutter er forbudt. Ved aktivitet rundt kjøretøyet, skal det imidlertid ikke ilegges kontrollavgift.
  • Uniformerte håndverkere som står inne på gang/stikkvei skal ikke ilegges kontrollavgift.
  • Kjøretøy som på reserverte plasser (uteparkeringsplassene) vil ikke berøres av ordningen. Plasseier rekvirer selv kontroll av plassen ved feilparkering.
  • Kjøretøy som står utenfor egen garasje på ytre områder, berøres ikke av ordningen.

Avgiften er på kr 700.

 

Radiatorene

Oppholdsrom

Radiatorene må luftes før de tas i bruk for fullt om høsten. Dette gjøres ved hjelp av en spesiell nøkkel som man vrir rundt på enden av radiatoren til det pipler frem vann. Steng radiatoren godt etter utlufting. Dersom det er luft i radiatoren, kan du oppleve at det ikke er varme i ovnen. Dette kan skje flere ganger i løpet av fyringssesongen og har sammenheng med nedtapping og regulering av varmtvannet som styres fra fyrrommet. Ved manglende varme på radiatoren, bør du forsøke å lufte før du eventuelt kontakter Vaktmestersentralen. Dersom du ikke har en nøkkel som passer til radiatoren, melder du dette til Vaktmestersentralen. De kan også skifte bryteren som regulerer varmen i radiatoren dersom denne er ødelagt.

 

Bad

Varmerøret på badet varmes også opp av varmtvann og varmen vil reduseres dersom det er luft i røret. Det er kun leiligheten i øverste etasje som kan lufte varmerøret på badet. Lufteventilen sitter på toppen av røret og man bruker samme nøkkel som til radiatorene for å luften ut. Risling i rørene skyldes også luft. Snakk først med din nabo i øverste etasje dersom du mangler varme på badet, før du eventuelt kontakter Vaktmestersentralen. Det kan forekomme at varmerøret må luftes flere ganger i løpet av sesongen.

 

Rive vegger

Dersom du skal gjøre om på romløsningen, er det viktig at du ikke fjerner bærevegger. Ta kontakt med styret dersom du planlegger å fjerne vegg eller deler av vegg.

 

Sikringsskap

Borettslagets tilgang til strøm er begrenset og noen leiligheter har problemer med å ha på flere elektriske apparater samtidig. Noen har ytret ønske om å få økt kapasiteten i sikringsskapet. Dette er per dags dato dessverre ikke mulig uten å overbelaste hovedtavlen. Vi har i dag derfor ikke lov til å øke hovedsikringen til den enkelte leilighet. Dersom man har problemer med at sikringene går ved bruk av flere elektriske apparater samtidig, er det derimot mulighet for å fordele rommene på flere kurser, for eksempel kan man strekke nye kurser til kjøkkenet hvor behovet er størst. Dette må gjøres av en godkjent elektriker.

 

Beboer har ansvar for det elektriske anlegget i leiligheten, samt sikringsskapet og ledninger fra sikringsskapet og inn til leiligheten. Dette er i henhold til vedtektene.

 

Styret

Styret består av 5 medlemmer og 2 varamedlemmer som blir valgt på generalforsamling. Styrets oppgave er å drifte og forvalte borettslagets verdier til borettslagets og beboernes felles beste. Det avholdes styremøter ca. 1 gang i måneden. Dersom du ønsker å melde inn saker til styret, kan du sende oss dette skriftlig enten via mail eller post. 

 

Kanskje kunne du tenke deg å sitte i styret selv? Som medlem i styret har du stor innflytelse på hva som skal skje i borettslaget. Ønsker du deg eget festlokale i borettslaget, flere lekeapparater for barn, frukttrær på fellsområdet, eller er det noe annet du brenner for? Sitter man i styret kan man ta saken i egne hender og få gjennomslag for ideer og tiltak i borettslaget. Du trenger ikke ha en bestemt bakgrunn, det holder i massevis at du er en person som får ting gjort. Man velger i stor grad selv hvor om man ønsker å bruke mye eller lite tid på styrearbeid og hva man ønsker å jobbe med. Man mottar en årlig godtgjørelse for å sitte i styret og ikke minst er det hyggelig å bli kjent med store deler av nabolaget og vite hva som skjer i nærmiljøet! Kontakt styret dersom du kunne tenke deg å være med, vi vil gjerne vite om nye personer som etter hvert kunne tenke seg en plass i styret.

 

Søppel og avfall

Husholdningsavfall

I søppelsjaktene i oppgangen skal det kun kastes vanlig husholdningsavfall.

 

Ved Rema finner du konteiner til følgende avfall: Glass og metall, gjenbruk av klær.

Ved tørkebåsene utenfor Nøkleveien 18 står papirkonteineren.

Hageavfall og juletrær

Hageavfall

Moderate mengder hageavfall kan kastes bak garasjene mellom Nøklveien 8 og 12

Etter jul henter vaktmesteren inn de gamle juletrærne som blir satt ut. Dersom det er satt opp konteiner, skal de legges i denne. Ellers er det vanlig at trærne legges i en felles haug i nærheten av papirkonteineren ved ICA.

 

Miljøavfall

Farlig avfall

 På Statoil stasjonen ved Bølersenteret har de miljøstasjon. Her kan man for eksempel levere fra seg malingsrester, batterier, lysstoffrør, og white spirit.

 

Øvrig avfall

Har man annet avfall, kan dette leveres ved en av Oslos gjenbruksstasjoner, Haraldrud på Brobekk eller Grønmo i Sørliveien 1. Dette er en gratis tjeneste for beboere i Oslo.

 

Konteiner

I borettslaget settes det hver høst og vår ut konteinere som beboerne kan benytte seg av.  Det gjøres imidlertid oppmerksom på at spesialavfall som bildekk, hvitevarer, TV, impregnerte planker, osv. ikke kan kastes i konteiner og at borettslaget mottar straffegebyr når søppelet sorteres på gjenbruksstasjonen.

 

Har man store mengder avfall, for eksempel etter flytting eller oppussing, må den enkelte ta ansvar for dette avfallet selv og kjøre det til en av Oslos gjenbruksstasjoner. Konteinerne i borettslaget er altså ment for å ivareta behovet for å levere avfall etter normal vår- og høstrydding.

 

Fellesarealer

Vi minner også om at fellesarealene ikke under noen omstendigheter skal brukes som lagringsplass for avfall i påvente av konteiner. Dette gjelder for alle typer gjenstander. Alle personlig eiendeler skal lagres i beboers egne boder. Dette gjelder alle gjenstander unntatt de som er listet opp under punktet om boder og fellesarealer. 

 

Telefoni

Borettslaget er tilsluttet samarbeidsavtalen mellom Telenor og OBOS. Avtalen gir beboere med telefonabonnement i Telenor betydelige rabatter. Kontakt OBOS for ytterligere informasjon om priser

 

TV og bredbånd

GET digital-tv og bredbånd er inkludert i husleia. Dette er et grunntilbud, men den enkelte beboer kan velge å oppgradere bredbåndshastigheten og digital-tv-tilbudet etter eget ønske. Differansen mellom kostnaden som er lagt i husleien og prisen for det oppgraderte produktet, må beboer selv betale. Kontakt GET for mer informasjon.

 

Ingen må gjøre inngrep i kabel-tv-anlegget som å skru av dekselet på antenne­kontakten og foreta om- eller tilkoblinger. Slike inngrep vil kunne forårsake forstyrrelser på signalene til andre beboere og i verste fall forårsake ødeleggelser i kabel-tv anlegget.

 

Vaktmestertjenesten

Borettslaget er med i sameiet Oppsal Vaktmestersentral. Vi har vaktmester tilsvarende 50 % stilling.  Vaktmestersentralen har god oversikt og fagkunnskap om vårt borettslag og har faste oppgaver som snømåking, tømming av søppel, bytte av lyspærer, drifting av fyrrommet, og lignende. Sentralen står også til tjeneste med enklere reparasjonsarbeider for beboere til selvkostpris, slik som reparasjon av kraner, tette avløp, sluk, klosetter og radiatorer. Dersom du oppdager noe som er feil eller som bør gjøres av vanlige driftsoppgaver, tar du direkte kontakt med Vaktmestersentralen enten på mail eller på telefon. Vaktmestersentralen har kontortid fra kl. 8-15, men kan også nåes etter arbeidstid dersom det har oppstått noe som ikke kan vente til dagen etter. Sentralen har e-postadresse kontor@oppsalvaktmestersentral.no og telefonnummer 22 76 28 80. De har også egen nettside på www.oppsalvaktmestersentral.no.

 

Vask av trapp

Renholdet i trappeoppgangene utføres 1 gang pr. uke av eksternt firma.enhold vasker ukentlig trappeoppgangen. Disse tar også vask av vinduer 2 ganger i året.            

 

Vaskekort

Styret selger vaskekort og påfyll av vaskekort ca. 1 gang i måneden fra styrerommet. Her kan du også få kjøpt vaskebrikke til tavla i vaskekjelleren. Oppslag om tidspunk henges opp i oppgangene. Vaskekort og brikke selges til innkjøpspris. Kun kontant betaling.

 

Vaskerier

Borettslaget har 2 vaskerier, ett i Bølerskogen 18 og ett i Nøkleveien 18. For å reservere tid, låser man vaskebrikken på tavla i vaskeriet på ønsket tidspunkt. Brikken skal fjernes etter bruk, enten ved å sette den på en ny dato, eller om man parkerer den på nederste rekke. Tidene for når vaskeriet kan brukes står angitt på tavla i vaskeriet. Vaskemaskinene er tidsinnstilt og kan ikke brukes utover tidsrommet som er angitt i vaskeriet. Øvrige regler for bruk av vaskeriet står oppført på tavla i hvert vaskeri. Man står fritt til å velge hvilket vaskeri man ønsker å bruke.

 

Vinduer

Borettslaget er ansvarlig for ytre vedlikehold av vinduer. Vinduene ble satt inn i 1998 malt på nytt i 2008.

 

Denne typen vinduer er dessverre ikke lenger i produksjon og vi har hatt noe problemer med å skaffe enkeltdeler som er ødelagt. Spesielt plastdelen som fører vinduet opp og ned i sporet har vært usatt for slitasje. For å forebygge at disse delene knekker, anbefales det at delene smøres inn med Vaselin.

 

Dersom skaden likevel skulle være ute, kontaktes Vaktmestersentralen.

 

 

 

 

HUSORDENSREGLER FOR HAUKTJERN BORETTSLAG

 

Vedtatt i generalforsamling juni 1977 med endring av 19.05.2003, og 18.04.2005.

 

Leieren plikter å følge bestemmelsene i husordenen.

 

1.         Leieren er ansvarlig for at ordensreglene blir overholdt av husstanden og andre som gis adgang til leiligheten. Leiligheten må ikke brukes slik at det sjenerer andre.

 

Husordenen skal sikre beboerne orden, ro og hygge i hjemmene.

 

2.         Alminnelige ordensregler.

Ingen må sette fra seg barnevogner, ski, kjelker eller annet i felles trapperom eller ganger.

 

3.         Fotballsparking er forbudt på borettslagets område. Sykling er ikke tillatt på borettslagets plener.

 

4.         Biler og andre kjøretøyer skal ikke parkeres på borettslagets område, utenom de regulerte oppstillingsplasser.

 

5.         Balkonger, vinduer eller trappeoppganger skal ikke brukes til lufting eller risting av tøy eller sengeklær.

 

6.         Flaggstenger, antenner, markiser, skilter e.l. kan bare settes på etter godkjenning av styret.

 

Kontakt styret ved oppsetting av markiser, for å unngå alle slags farger.

 

7.         Regler om ro i leiligheten.

Det skal være alminnelig ro i leiligheten fra kl. 22.00 til kl. 06.00. Musikkøvelser, banking og snekring er ikke tillatt mellom kl. 21.00 og kl. 09.00 fra mandag til og med fredag, og er ikke tillatt på helligdager. På lørdager er dette kun tillatt til kl. 18.00. Musikkundervisning tillates bare etter særskilt avtale med styret og etter samtykke fra naboer over, under og ved siden av.

 

8.         Dyrehold.

Hauktjern brl. gir beboerne tillatelse til dyrehold (kun 1-ett dyr pr. leilighet), dersom hele oppgangen gir sitt samtykke. Samtykke fra oppgangen skal innhentes før det sendes en formell søknad til styret.

 

Styret vil fremdeles ha fullmakt til å avvise en søknad, og samtidig ha mulighet til å inndra en innvilget søknad.
 

9.         Søppel.

Nedkastluken skal bare brukes for tørr søppel. Den må pakkes godt inn og surres med hyssing eller tape. Det er strengt forbudt å kaste brennende ting eller oljeavfall gjennom nedkastluken. Sjaktlukene skal låses! Nøkkel er tildelt.

 

10.       Renhold.

Borettslaget har engasjert et ekstern firma til å foreta vask av trapper og vinduer i trappehusene. Når det gjelder renhold på loftet og i sykkelboder, etc. er det fremdeles beboerne som er ansvarlige for at dette blir gjort. Utføres fortrinnsvis i forbindelse med borettslagets dugnader.

 

11.       Lufting på loft.

Vinduer og takluker må være lukket.

 

12.       Vaskerier og tørkeplasser.

Det er utarbeidet regler for bruken av vaskeriene. Instruks for bruk av maskinene må følges nøye. Det er ikke tillatt å vaske eller tørke tøy som tilhører andre enn gårdens beboere. Vaskerom skal rengjøres og luftes etter bruk. Tørkeplassen kan bare brukes til tørk av vasketøy og til lufting av tøy og sengeklær.

 

Matter, tepper og tøy kan bare luftes og bankes lørdager fra kl. 10.00 og til kl. 17.00 og andre hverdager fra kl. 20.00 til kl. 22.00. Tørkeplassen skal ikke brukes søn- og helligdager, 1. og 17. mai. Tøy må ikke bankes eller henges opp utendørs fra kl. 19.00 før søn- og helligdager til neste virkedags morgen.

 

13.       Bad, W.C., vannrør og lufting.

Det må ikke kastes uvedkommende ting i klosettet, og det må bare brukes klosettpapir. Alle rom må holdes såpass oppvarmet at vannet til rørene ikke fryser.

 

14.       Meldinger og henvendelser.

Mulige meldinger fra styret til leierne ved rundskriv eller oppslag skal gjelde på samme vis som husordenens bestemmelser som er en del av leiekontrakten. Vaktmesteren har styrets fullmakt til å påse av husordenen blir fulgt. Henvendelse til styret i anledning av husordenen skjer skriftlig.

 

15.       Leiekontrakten.

Det vises for øvrig til leiekontrakten som inneholder bestemmelser om leierens plikter og ansvar, og det vises særlig til kontraktens bestemmelser om husleieinnbetaling, om fremleie og om veggdyrkontroll.

 

 

 

VEDTEKTER FOR HAUKTJERN BORETTSLAG

 

Vedtatt på ordinær generalforsamling den 06.06.2006

 

 

1. Innledende bestemmelser

 

1-1 Formål

Hauktjern borettslag er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom(borett) og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.

 

1-2 Forretningskontor, forretningsførsel og tilknytningsforhold

(1) Borettslaget har forretningskontor i Oslo kommune.

 

(2) Borettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører.  

 

2. Andeler og andelseiere

 

2-1 Andeler og andelseiere

(1) Andelene skal være på kroner 100,-

 

(2) Når ikke annet følger av vedtektene eller lov om borettslag, kan bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen.

 

(3) Følgende juridiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget, kan til sammen eie andel eller andeler som gir rett til minst èn bolig og opp til ti prosent av boligene i laget: 

stat, fylkeskommune, kommune, selskap som har til formål å skaffe boliger og som blir ledet og kontrollert av stat, fylkeskommune eller kommune, stiftelse som har til formål å skaffe boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune, selskap, stiftelse eller andre som har inngått samarbeidsavtale med stat, fylkeskommune eller kommune om å skaffe boliger til vanskeligstilte.

 

(4) En kreditor kan eie èn eller flere andeler i opp til to år for å berge krav som er sikret med pant i andelen eller andelene.

  

 

(5) En andelseier skal ved forespørsel få utlevert et eksemplar av borettslagets vedtekter.

 

 

2-2 Overføring av andel og godkjenning av ny andelseier

(1) En andelseier har rett til å overdra sin andel.

(2) Ved et hvert eierskifte må erververen godkjennes av styret for å få rett til å bruke boligen. Ved overdragelse skal søknad sendes skriftlig til styret og behandling må være ferdig, dvs godkjenning må foreligge, før innflytting kan finne sted.

(3) Borettslaget har vedtatt regler for fremleie og annen bruksoverlatelse av leiligheter, samt regler andelseier skal følge ved klager på brukeren av leiligheten. Jf §2-3 og 2-4.

Erverver av leilighet og den eller de personer bruken av leilighet skal overlates til skal; samtidig med inngivelse av søknad som beskrevet i foregående ledd og §4, skriftlig bekrefte at de godtar borettslagets vedtekter, husordensregler samt reglene for bruksoverlatelse og klagebehandling som bindende for seg. Unnlatelse av å inngi slik erklæring skal anses som vesentlig mislighold av andelseieren.  

(4) Styret kan nekte godkjenning når det er saklig grunn til det og skal nekte godkjenning dersom ervervet vil være i strid med kap 2 i disse vedtektene.

 

(5) Nekter styret å godkjenne erververen som bruker, må melding om dette komme fram til erververen senest 20 dager etter at søknaden om godkjenning kom fram til borettslaget. I motsatt fall skal godkjenning regnes som gitt.

 

(6) Erververen har ikke rett til å bruke boligen før godkjenning er gitt eller det er rettskraftig avgjort at erververen har rett til å erverve andelen. 

 

(7) Den forrige andelseieren er solidarisk ansvarlig med èn eller flere nye erververe for betaling av felleskostnader frem til ny andelseier er godkjent, eller til det er rettskraftig avgjort at en ny andelseier har rett til å erverve andelen.

 

 

2-3 Regler for fremleie og bruksoverdragelse

 

"Ved erverv av leilighet skal erverver samtidig med melding om ervervet gi skriftlig erklæring om at han godtar de nedenstående regler for behandling av bruksoverlatelse av leilighet:

 

1.   Før avtale om bruksoverlatelse inngås skal andelseier gi borettslaget melding til styret ved styreleder følgende opplysninger om den eller de personer som bruken overlates til: navn, alder, tidligere adresse, antall husstandsmedlemmer og om personen(e) har husdyr. Når andelseier er en juridisk person skal denne utpeke en kontaktperson styret kan sende meldinger til. Andelseier skal ellers gi de opplysninger som kan ha betydning for bruksoverlatelsen når dette kan meddeles uten hinder av taushetsplikt. 

 

 

2.Styret kan kreve avholdt et møte med personen(e) meldingen omfatter. Møtet avholdes med et eller flere styremedlemmer eller den eller de personer styret har bemyndiget til å opptre på vegne av borettslaget.

 

Når styret ønsker avholdt møte med personen(e) skal det gis varsel om dette til andelseieren minst en uke før møtet ønskes avholdt.  Andelseieren kan delta på møtet og det kan utarbeides omforent referat fra møtet. For å utgjøre omforenett referat skal referatet være underskrevet av både borettslaget og andelseieren.

 

I den utstrekning det er nødvendig er andelseieren ansvarlig for at det er tolk til stede. Andelseieren bærer kostnadene forbundet med tolketjeneste.

 

Møtet avholdes fortrinnsvis innenfor perioden mandag til fredag mellom 16.00 og 19.00. Styret kan kreve at møtet skal avholdes i borettslagets lokaler.  

 

Det utarbeides ingen skriftlig agenda før det enkelte møte. På møtet gjennomgås det sentrale innholdet i skrevne og uskrevne regler for adferd som gjelder for beboere i borettslaget. Borettslaget ønsker å forsikre seg om at reglene er kjent.

 

 

3.Den kontrakten andelseieren benytter for bruksoverlatelse skal ha bestemmelse om at den eller de personer bruksoverlatelsen gjelder har gått gjennom og godtar som bindende for seg de bestemmelser som fremgår av sameiets vedtekter, leiekontrakter og husordensregler.

2-4 Regler for erverver av leilighet som skal overlate bruken av leiligheten til andre

 

"Ved erverv av leilighet skal erverver samtidig med melding om ervervet gi skriftlig erklæring om at erververen godtar de nedenstående regler for behandling av klager rettet mot den eller de personer leiligheten skal bruksoverlates til:

 

1.Ved innsetting av personer bruken av leiligheten skal overlates til skal andelseieren gi forutgående melding til styret i henhold til borettslagets vilkår og rutiner for dette.

 

2.Andelseier skal, i tilfeller der det fra borettslaget fremsettes skriftlige innsigelser mot den eller de personer som andelseieren har overlatt bruken til, innen tre uker oppsøke disse personer for aktivt å løse det forhold som påklages. I tilfeller der omstendighetene gjør det naturlig, skal andelseieren benytte sakkyndig ekspertise for å avgjøre hvilke tiltak som er mest hensiktsmessig å iverksette overfor disse personer. Dette skal meddeles borettslaget.

 

3.Ved gjentatte eller nye innsigelser etter at andelseieren har oppsøkt disse personer i samsvar med punkt 2 som innebærer at det foreligger vesentlig mislighold forøvet av disse, skal andelseieren meddele fremleietaker advarsel etter husleieloven §9-9 (1) b. I advarselen skal disse personer også meddeles at andelseieren kan bli nødt til å kreve tvangsfravikelse overfor dem dersom ikke misligholdet opphører 

 

4.Dersom advarsel om tvangsfravikelse etter punkt 3 ikke gjør at det vesentlige misligholdet opphører skal andelseieren tilby den eller de personer bruken er overlatt til erstatningsleilighet utenfor borettslaget, med to ukers akseptfrist for disse personer.

 

5.Opphører ikke det vesentlige misligholdet og aksepterer ikke den eller de personer bruken er overlatt til tilbud om erstatningsleilighet skal andelseieren uten ugrunnet opphold følge opp og gjennomføre begjæring om tvangsfravikelse. Borettslaget vil bistå med skriftlig og/eller muntlig bevisførsel.

 

6.Fremstår forholdene som uholdbare skal andelseieren fremme, følge opp og gjennomføre begjæring om midlertidig forføyning og/eller sette kortere frister enn de som fremgår av det ovenstående.

 

 

3. Forkjøpsrett

 

3-1 Forkjøpsberettigede

(1) Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget – utpekt av OBOS – forkjøpsrett.

 

(2) Dersom ingen andelseiere i borettslaget melder seg, utpeker OBOS hvilken andelseier i boligbyggelaget som skal få overta andelen.

 

3-2 Interne forkjøpsberettigede

(1) Andelseier har forkjøpsrett etter ansiennitet i borettslaget.

Ansiennitet regnes fra dato for overtakelse av andelen. Har andelseieren sammenhengende eid flere andeler, regnes ansienniteten fra overtakelsen av første andel. Står flere andelseiere med lik ansiennitet i borettslaget, går den med lengst ansiennitet i OBOS foran.

 

(2) Andelseier som vil overta ny andel gjennom forkjøpsrett, må overdra hele den andelen nåværende bolig er knyttet til, til en ny andelseier.  Dette gjelder selv om andelen tilhører flere.

 

3-3 Behandlingsregler og frister

(1) Styret i borettslaget skal sørge for at de som er nevnt i pkt 3-1 får anledning til å gjøre forkjøpsretten gjeldende og på deres vegne gjøre retten gjeldende innen fristen nevnt i pkt 3-3(2), jf borettslagslovens § 4-15 første ledd.

 

(2) Fristen for å gjøre forkjøpsretten gjeldende er 20 dager fra borettslaget mottok melding om at andelen har skiftet eier, med opplysning om pris og andre vilkår. Fristen er fem hverdager dersom borettslaget har mottatt forhåndsvarsel om at andelen kan skifte eier, og varselet har kommet fram til borettslaget minst femten dager, men ikke mer enn tre måneder, før meldingen om at andelen har skiftet eier.

 

(3) Ved forhåndsvarsel har borettslaget rett til å kreve et vederlag på opp til 5 x Rettsgebyret. Blir forkjøpsretten gjort gjeldende, betales vederlaget tilbake.

 

(4) Forkjøpsretten skal kunngjøres i en avis som er vanlig lest på stedet, på boligbyggelagets nettsider eller på annen lignende måte.

 

(5) Borettslagets krav om å gjøre forkjøpsretten gjeldende på vegne av forkjøpsberettigede skal settes frem skriftlig for avhenderen og erververen av andelen, eller for eiendomsmegler eller eventuelt fullmektig som har hatt ansvaret for salget.

 

3-4 Rettsovergang til nærstående

Forkjøpsretten kan ikke gjøres gjeldende når andelen overdras til ektefelle, til andelseierens eller ektefellens slektning i rett opp- eller nedstigende linje, til fosterbarn som faktisk står i samme stilling som livsarving, til søsken eller noen annen som de to siste årene har hørt til samme husstand som den tidligere eieren, til person som har leid boligen i kraft av å være arbeidstaker hos andelseier eller til person som har leid den bolig andelen nå er knyttet til av borettslaget. Forkjøpsretten kan heller ikke gjøres gjeldende når andelen overføres på skifte etter separasjon eller skilsmisse, eller når et husstandsmedlem overtar andelen etter bestemmelsene i husstandsfellesskapslovens § 3.

 

 

4. Borett og overlating av bruk

 

4-1 Boretten

(1) Hver andel gir enerett til å bruke en bolig i borettslaget og rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. 

 

(2) Andelseieren kan ikke benytte boligen til annet enn boligformål uten styrets samtykke.

(3) Andelseieren skal behandle boligen, andre rom og annet areal med tilbørlig aktsomhet. Bruken av boligen og fellesarealene må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre andelseiere. Andelseier plikter å rette seg etter sameiets til enhver tid gjeldende vedtekter og husordensregler, de vanlige ordensregler som utleier fastsetter til sikring av ro og orden og forsvarlig behandling av eiendommen, samt alminnelige regler for god og ordentlig orden og opptreden. Andelseier er gjort kjent med, har gjennomgått og aksepterer sameiets vedtekter og husordensregler som bindende for seg.    

4) Generalforsamlingen kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen.

 

 

4-2 Overlating av bruk

Andelseieren kan ikke uten godkjenning fra styret overlate bruken av boligen til andre.  Ved overdragelse skal søknad sendes skriftlig til styret og at behandling må være ferdig, dvs godkjenning må foreligge, før innflytting kan finne sted.

(1)Med styrets godkjenning kan andelseieren overlate bruken av hele boligen dersom:

-andelseieren selv eller en person som nevnt i borettslagslovens § 5-6 første ledd har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Andelseier kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opp til tre år,

-andelseieren er en juridisk person,

-andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner,

-et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen,

-det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68 eller husstandsfellesskapsloven.

 

Godkjenning kan i disse tilfellene bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier.

 

(2) Har borettslaget ikke sendt svar på skriftlig søknad om godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet frem til borettslaget, skal brukeren regnes som godkjent.

 

(3) Andelseier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning.

 

(4) Dersom flere eier en andel sammen, skal det regnes som overlating av bruk hvis èn eller flere av sameierne ikke bor i boligen.

 

(5) Overlating av bruken reduserer ikke andelseierens plikter overfor borettslaget.

 

(6) Borettslaget kan kreve kostnader forbundet med behandlingen og eventuell oppfølging av en søknad om overlating av bruk dekket av andelseier, se pkt 6-1(3)

 

 

4-3 Bygningsmessige arbeider

(1) En andelseier kan med styrets godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av funksjonshemming hos en bruker av boligen. Godkjenning kan ikke nektes uten saklig grunn.

 

(2) Forandringer som skjer i strid med de til enhver tid gjeldende bygningsforskrifter og andre offentlige bestemmelser,  er ikke tillatt. Forandringer som berører bygningens eksteriør – herunder oppsetting av private radio- og TV-antenner, markiser mv. - er ikke tillatt uten styrets forutgående skriftlige samtykke.

 

5. Vedlikehold

 

5-1 Andelseiernes vedlikeholdsplikt

(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.

 

(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.

 

( 3) Andelseier har en særlig vedlikeholdsplikt når det gjelder våtrom og våtromsinstallasjoner. Vedlikeholdet skal generelt utføres på en fagmessig god og forsvarlig måte slik at lekkasjeskader unngås. Andelseier har således plikt til fagmessig installasjon og vedlikehold av tilkoblinger til rørnettet for maskiner som benytter vann, samt plikt til å vedlikeholde gulv med fuktsperre på gulv og vegger, sluk og rør frem til sluk. Styret skal samtidig med fagmann varsles uten opphold for utbedring.

 

Ved endring av vegg og/eller gulv i våtrommet skal det legges forsvarlig membran med mindre andelseier kan dokumentere at det er lagt forsvarlig membran. Endringer som virker inn på fellesareal eller felles innretninger foretas på egen regning og risiko.

(4) Andelseiers vedlikeholdsplikt omfatter også vedlikehold av det uteareal/fellesareal som
er tillagt den enkelte andel, så som veranda/balkong m.v.

- Med vedlikehold menes både å utføre og bekoste

(5) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.

 

(6) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.

 

(7) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.

Ved mistanke om insekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.

 

(8) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.

 

(9) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.

 

(10) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.

 

5-2 Borettslagets vedlikeholdsplikt

(1) Borettslaget skal holde bygninger og eiendommen for øvrig i forsvarlig stand så langt plikten ikke ligger på andelseierne. Vedlikeholdsplikten omfatter også utvendig vedlikehold av vinduer.

 

(2) Felles rør, ledninger, kanaler og andre felles installasjoner som går gjennom boligen, skal borettslaget holde ved like. Borettslaget har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom boligen dersom det ikke er til vesentlig ulempe for andelseieren.

 

(3) Borettslagets vedlikeholdsplikt omfatter også utskifting av vinduer, herunder nødvendig utskiftning av termoruter, og ytterdører til boligen og reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, sluk og rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler.

(4) Borettslagets har plikt til vedlikehold av oppganger og fellesrom, herunder belysning mv.

 

(5) Borettslagets tilgang til leilighet for inspeksjon og ettersyn

Andelseier plikter å gi den som handler på vegne av borettslaget adgang til leiligheten for periodisk ettersyn for eksempel for gjennomgang av vedtatte internkontrollrutiner. Borettslaget har adgang til å foreta den inspeksjon som trengs til kontroll at vedlikeholdsplikten blir oppfylt.      

Når andelseieren skal overdra leieretten kan borettslaget kreve tilgang til leiligheten for å fastsette hvilke vedlikeholds- eller utbedringsarbeider andelseieren er ansvarlig for og må bekoste før overdragelse av leieretten kan godkjennes. 

Unnlatelse av å foreta ettersyn fører ikke til tap av krav eller ansvar for borettslaget verken overfor ny eller nåværende andelseier.

Videre plikter andelseier å gi den som handler på vegne av borettslaget adgang til leiligheten i den utstrekning det er nødvendig for å utføre pliktig vedlikehold, herunder reparasjon og utskiftning, lovlige forandringer eller andre arbeider for å forhindre skade på leiligheten eller eiendommen for øvrig.

Andelseieren skal varsles i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider og gjennomføres slik at det ikke er til unødig ulempe for andelseieren eller annen bruker av boligen.

 

5-3 Utbedringsansvar og erstatning

(1) Fører en andelseiers mislighold til skade på borettslagets eiendom eller på annen andelseiers bolig eller fastmontert inventar som naturlig hører boligen til, skal skaden utbedres av borettslaget.

 

2) Skade på innbo og løsøre skal utbedres av skadelidte andelseier. Borettslaget hefter ikke for eventuelle skader på skadelidtes innbo og/eller løsøre.

 

(3) Borettslaget og skadelidte andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren misligholder sine plikter, jf borettslagslovens

§§ 5-13 og 5-15.

 

(4) Andelseier kan kreve erstatning for tap som følge av at borettslaget ikke oppfyller pliktene sine, jf borettslagslovens § 5-18.

 

5-4 Plikt til å melde skade og utføre forbyggende tiltak

Andelseieren plikter straks å melde til borettslaget enhver skade som andelseieren har oppdaget eller burde ha oppdaget og som må utbedres av borettslaget eller tredjemann uten opphold. Andre skader på leiligheten plikter andelseieren å gi melding om innen rimelig tid og uten unødvendig forsinkelse. Lar andelseieren være å gi pliktig melding kan andelseieren tape sitt mulige erstatningskrav og er ansvarlig for all skade som skyldes forsinkelsen. 

 

Andelseieren plikter for øvrig å gjøre det som med rimelighet kan forventes for å avverge økonomisk tap for borettslaget som følge av skade som nevnt over.

 

Er andelseieren selv ikke skyld i skaden, kan forsvarlige utgifter ved tiltaket kreves erstattet, sammen med en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. Krav på dekning gjelder ikke der skaden er forårsaket av personer andelseier er ansvarlig for.

 

5-5 Erstatningsansvar

Andelseieren må erstatte tap som følge av at andelseieren ikke oppfyller sin vedlikeholdsplikt eller annen form for mangel på aktsomhet og all skade som skyldes ham selv, hans husstand, fremleietakere eller andre som andelseieren har gitt tilgang til leiligheten eller uten skjellig grunn, til eiendommen for øvrig. Andelseieren svarer også for skader ved frysing som skyldes ham selv eller noen som andelseieren er ansvarlig for.

 

Plikten til å betale erstatning gjelder likevel ikke så langt andelseieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor andelseierens kontroll, og det ikke er rimelig å regne med at andelseieren skulle regnet med dette forholdet på avtaletiden, eller at andelseieren skulle ha overvunnet eller unngått følgende av hindringen.)

 

Ny eier av andel er erstatningsansvarlig i forhold til borettslaget og andre andelseiere på samme vilkår som andelseier selv ville vært erstatningsansvarlig.     

 

Borettslaget har ikke ansvar for skader eller tap som måtte oppstå ved innbrudd, brann, vannskade m.v., utover det som dekkes av de forsikringer borettslaget har som huseier.  Ansvaret omfatter likevel skader eller tap som skyldes borettslagets mislighold.

 

 

 

5-6 Forsikring

Andelseieren plikter til enhver tid å ha hjemforsikring som på vanlig måte dekker innbrudd, brann, vannskade m.v. Ved skade på leiligheten skal andelseierens forsikring benyttes så langt den dekker, inkludert mulig egenandel, før borettslagets forsikring benyttes.

 

Ved skade som skyldes forsett eller uaktsomhet fra andelseier, noen av andelseierens husstand eller den han har overlatt sin leilighet til og som dekkes av borettslagets forsikring, kan borettslaget kreve dekket egenandel og andre direkte utlegg som ikke dekkes av forsikringen og som er en følge av skaden, av andelseieren.

 

 5-7 Brannsikkerhet

Det er ikke tillatt å røyke i noen del av sameiets fellesareal som oppganger, kjeller eller loftsrom.

 

Boenheten skal ha røykvarsler. Boenheten skal ha slukkeapparat eller husbrannslange.

 

Andelseier skal sørge for at røykvarslere til enhver tid har aktivt batteri. 

Andelseier skal oppbevare slokkeapparat lett tilgjengelig i seksjonen. Andelseier skal sørge for sedvanlig egenkontroll og vedlikehold av slukkeapparat. Slokkeapparatets manometernål skal stå på grønt. En gang i året skal slokkeapparatet vendes opp og ned for å hindre at pulveret klumper seg.

 

Gjenstander må ikke hensettes på noen del av sameiets fellesareal, som for eksempel oppganger, loft eller kjeller. Rømningsveier må ikke under noen omstendigheter blokkeres av gjenstander (sykler, møbler, inventar, barnevogner og lignende).   

 

5-8 Forandringer

Andelseieren har ikke anledning til å gjøre forandringer i fellesinstallasjoner som omfattes av borettslagets vedlikeholdsplikt eller i byggets bærende konstruksjoner. Dette gjelder uten hensyn til om endringen innebærer at fellesinstallasjonen eller den bærende konstruksjonen blir svekket eller ikke.

Andelseieren har ikke, uten å ha innhentet skriftlig godkjenning på forhånd fra styret, rett til å foreta noen forandringer som påvirker byggets eksteriør eller interiør mot ute- eller fellesarealer, for eksempel blomsterkasser, markise, radio- eller TV-antenne. Styret kan pålegge andelseieren å velge løsninger bestemt av styret, f.eks. vindus- eller dørtype, men ellers ikke nekte samtykke uten saklig grunn.

Ved oppsetting og erstatning av markiser skal disse være ensartede og fargevalg skal være i henhold til vedtak om dette fattet av styret og/eller generalforsamling.

 

Dersom det er påkrevd skal beboer innhente alle nødvendige tillatelser fra offentlige myndigheter,  uten opphold,  dersom det foreligger skriftlig godkjenning  fra styret.

 

Andelseieren må ikke foreta noe som kan betinge forhøyelse av forsikringspremie eller andre utgifter for borettslaget.  

 

Borettslaget har rett til å føre felles rør, ledninger, kanaler og andre fellesinstallasjoner gjennom leilighetene dersom det ikke er til vesentlig ulempe for andelseieren. Slike tiltak kan også innebære arbeid og endringer inne i en leilighet.

 

Andelseieren har ved fraflytting ikke rett til å fjerne inventar, ledninger eller andre lignende faste installasjoner eller innredninger som andelseieren har satt opp. Borettslaget har rett til å overta dette uten vederlag. Likeså har borettslaget rett til låser som andelseieren har satt inn og alle nøkler til låser.

 

 

6. Felleskostnader og pantesikkerhet

 

6.1 Felleskostnader

Den enkelte andelseier er ansvarlig for felleskostnadene etter en nøkkel fastsatt ved stiftelsen av borettslaget. Nøkkelen ligger fast og kan bare endres etter borettslagslovens § 5-19.

 

Når særlige grunner taler for det, skal en kostnad likevel fordeles etter nytten for den enkelte bolig eller etter forbruk.

 

(3) Borettslagets kostnader til behandling og eventuell oppfølging av søknad om overlating av bruk betales av den andelseier som har søkt.

 

6-2 Betaling av felleskostnader

(1) Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med en måneds skriftlig varsel.

 

(2) For felleskostnader som ikke blir betalt ved forfall, svarer andelseieren den til en hver tid gjeldende forsinkelsesrente etter lov av 17. desember 1976 nr 100.

 

6-3 Borettslagets pantesikkerhet

For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført. 

 

 

7. Mislighold, salgspålegg og fravikelse

 

7-1 Mislighold

Andelseiers brudd på sine forpliktelser overfor borettslaget utgjør mislighold. Som mislighold regnes blant annet manglende betaling av felleskostnader, forsømt vedlikeholdsplikt, ulovlig bruk eller overlating av bruk og brudd på husordensregler.

 

7-2 Pålegg om salg

(1) Hvis en andelseier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan borettslaget pålegge vedkommende å selge andelen, jf borettslagslovens § 5-22 første ledd. Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir borettslaget rett til å kreve andelen solgt.

 

(2) Borettslaget kan kreve andelen solgt dersom andelseier melder seg ut av boligbyggelaget.

 

7-3 Fravikelse

Medfører andelseierens eller brukerens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller er andelseierens eller brukerens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommenes øvrige andelseiere eller brukere, kan styret kreve fravikelse fra boligen etter tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 13.  Fravikelse kan tidligst kreves samtidig med pålegg om salg.

 

 

8. Styret og dets vedtak

 

8-1 Styret

(1) Borettslaget skal ha et styre som skal bestå av en styreleder og 4 andre medlemmer med 3 varamedlemmer.

 

(2) Funksjonstiden for styreleder er 1 år og de andre medlemmene er to år. Varamedlemmer velges for ett år. Styremedlemmer og varamedlemmer kan gjenvelges.

 

(3) Styret skal velges av generalforsamlingen. Generalforsamlingen velger styreleder ved særskilt valg. Styret skal velge nestleder blant sine medlemmer.

 

8-2 Styrets oppgaver

(1) Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov, vedtekter og generalforsamlingens vedtak. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.

 

(2) Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem eller forretningsføreren kan kreve at styret sammenkalles.

 

(3) Styret skal føre protokoll over styresakene. Protokollen skal underskrives av de frammøtte styremedlemmene.

 

8-3 Styrets vedtak

(1) Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede. Vedtak kan treffes med mer enn halvparten av de avgitte stemmene. Står stemmene likt, gjør møtelederens stemme utslaget. De som stemmer for et vedtak som innebærer en endring, må likevel utgjøre minst en tredjedel av alle styremedlemmene.

 

(2) Styret kan ikke uten at generalforsamlingen har gitt samtykke med minst to tredjedels flertall fatte vedtak om: 

1. ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som etter forholdene i borettslaget går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold,

2. å øke tallet på andeler eller å knytte andeler til boliger som tidligere har vært benyttet til utleie, jf borettslagslovens § 3-2 andre ledd,

3. salg eller kjøp av fast eiendom, eller av andelsbolig i borettslaget

4. å ta opp lån som skal sikres med pant med prioritet foran innskuddene,

5. andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som går ut over vanlig forvaltning,

6. andre tiltak som går ut over vanlig forvaltning, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for borettslaget på mer enn fem prosent av de årlige felleskostnadene.

 

8-4 Representasjon og fullmakt

Styrets leder og ett styremedlem representerer i fellesskap borettslaget

utad og tegner dets navn.

 

 

 

9. Generalforsamlingen

 

9-1 Myndighet

Generalforsamlingen er øverste myndighet i borettslaget.

 

9-2 Tidspunkt for generalforsamling

(1) Ordinær generalforsamling skal holdes hvert år innen utgangen av juni.

 

(2) Ekstraordinær generalforsamling holdes når styret finner det nødvendig, eller når revisor eller minst to andelseiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene, skriftlig krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.

 

9-3 Varsel om og innkalling til generalforsamling

(1) Forut for ordinær generalforsamling skal styret varsle andelseierne om dato for møtet og om frist for innlevering av saker som ønskes behandlet.

 

(2) Generalforsamlingen skal innkalles skriftlig av styret med et varsel som skal være på minst åtte og høyst tjue dager. Ekstraordinær generalforsamling kan om nødvendig kalles inn med kortere varsel som likevel skal være på minst tre dager. I begge tilfeller skal det gis skriftlig melding til boligbyggelaget.

 

(3) I innkallingen skal de sakene som skal behandles være bestemt angitt. Et forslag som etter borettslagsloven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen. Saker som en andelseier ønsker behandlet på ordinær generalforsamling skal nevnes i innkallingen når styret har mottatt disse skriftlig innen fristen i 1.ledd.

 

9-4 Saker som skal behandles på ordinær generalforsamling

- Godkjenning av årsberetning fra styret

- Godkjenning av årsregnskap

- Valg av styremedlemmer og varamedlemmer

- Eventuelt valg av revisor

- Fastsetting av godtgjørelse til styret

- Andre saker som er nevnt i innkallingen

 

9-5 Møterett

Alle andelseiere har rett til å møte på generalforsamlingen med forslags, - tale- og stemmerett. Andelseierens ektefelle, samboer eller et annet medlem av andelseierens husstand og eventuelle leiere har rett til å være til stede og til å uttale seg.

9-6 Møteledelse og protokoll

Generalforsamlingen skal ledes av styrelederen med mindre generalforsamlingen velger en annen møteleder. Møtelederen skal sørge for at det føres protokoll fra generalforsamlingen.

 

9-7 Stemmerett og fullmakt

Hver andel gir rett til en stemme på generalforsamlingen. Andelseier som eier mer enn en andel har likevel bare en stemme. For en andel med flere eiere kan det bare avgis en stemme. Andelseier kan møte ved fullmektig på generalforsamlingen, men ingen kan være fullmektig for mer enn en andelseier. 

 

9-8 Vedtak på generalforsamlingen

(1) Foruten saker som nevnt i pkt. 9-4 i vedtektene kan ikke generalforsamlingen fatte vedtak i andre saker enn de som er bestemt angitt i innkallingen.

 

(2) Med de unntak som følger av borettslagsloven eller vedtektene her fattes alle beslutninger av generalforsamlingen med mer enn halvparten av de avgitte stemmer. Ved valg kan generalforsamlingen på forhånd fastsette at den som får flest stemmer, skal regnes som valgt.

 

(3) Ved stemmelikhet avgjøres saken ved loddtrekning.

 

 

10. Inhabilitet, taushetsplikt og mindretallsvern

 

10-1 Inhabilitet

(1) Et styremedlem må ikke delta i styrebehandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål der medlemmet selv eller nærstående har en framtredende personlig eller økonomisk særinteresse.

 

(2) Ingen kan selv eller ved fullmektig eller som fullmektig delta i en avstemning på generalforsamlingen om avtale med seg selv eller nærstående eller om ansvar for seg selv eller nærstående i forhold til borettslaget. Det samme gjelder avstemning om salgspålegg eller krav om fravikelse etter borettslagslovens §§ 5-22 og 5-23.

 

10-2 Taushetsplikt

Tillitsvalgte, forretningsfører og ansatte i et borettslag har plikt til å bevare taushet overfor uvedkommende om det de i forbindelse med virksomheten i borettslaget får vite om noens personlige forhold. Dette gjelder ikke dersom ingen berettiget interesse tilsier taushet.

 

 

10-3 Mindretallsvern

Generalforsamlingen, styret eller forretningsfører kan ikke treffe beslutning som er egnet til å gi visse andelseiere eller andre en urimelig fordel til skade for andelseiere eller borettslaget.

 

 

11. Vedtektsendringer og forholdet til borettslovene

 

11-1 Vedtektsendringer

(1) Endringer i borettslagets vedtekter kan bare besluttes av generalforsamlingen med minst to tredjedeler av de avgitte stemmer.

 

(2) Følgende endringer av vedtektene kan ikke skje uten samtykke fra OBOS, jf borettslagslovens § 7-12:

-vilkår for å være andelseier i borettslaget

-bestemmelse om forkjøpsrett til andel i borettslaget

-denne bestemmelse om godkjenning av vedtektsendringer

 

11-2 Forholdet til borettslovene

For så vidt ikke annet følger av vedtektene, gjelder reglene i lov om borettslag av 06.06.2003 nr 39, jf lov om boligbyggelag av samme dato.

 

 

 

 

 

VEDTEKTER FOR GARASJER OG PARKERINGSPLASSER I HAUKTJERN BORETTSLAG

1.         Styret forvalter borettslagets garasjer og oppmerkede parkeringsplasser.

2.         Ved nytegning av avtaler eller omdisponering av gamle avtaler gjelder følgende regler;

           Bare andelseiere i borettslaget kan kjøpe garasje og leie parkeringsplass.

  • Ved salg av leilighet kan garasjeplass følge med, dersom ingen kjøper finnes blant eksisterende andelseiere.
  • Hver andelseier kan kun eie èn garasje- eller parkeringsplass.

3.         Retningsgivende pris ved salg av garasje

 

Styret angir retningsgivende pris  på grunnlag av uavhengig takst. 

         

4.         Salg av garasjer og leie av parkeringsplasser.

 

  • Alt salg skal foretas gjennom styret.

-           Styret ajourfører lister (filer) for garasje- og parkeringsplasser ifm hvert salg, eventuelt også ved andre overdragelser.

-           Ved overdragelse av garasje skal kjøper og selger sammen med representant fra styret fylle ut et kontrollskjema for garasjens tilstand.

-           Kontrakt mellom selger og kjøper av garasje-/p-plass skal tegnes.

-           Alt salg og overdragelser rapporteres til OBOS. 

-           Bekreftelse på at kjøp er registrert i OBOS, skjer ved at OBOS sender bekreftelse til kjøper, samt kopi til styret.

-           Styret arkiverer èn kopi av kontrakt for dokumentasjon av kjøp/salg.

 

Styret i Hauktjern borettslag kan når ingen andelseier er interessert i å kjøpe garasjen, kjøpe garasjen til retningsgivende pris.  Kontrakt overdras i

så fall til styret.

 

Dersom det er flere interessenter for kjøp av garasje enn det er ledige garasjer, vil det registreres venteliste.  Dersom den som får tilbud om kjøp av garasje avslår, vil vedkommende havne nederst på ventelisten.

På grunn av mangel på parkeringsplasser i området, forplikter den enkelte å benytte sin garasje ved parkering utover kortvarig art.

5.         Framleie.

Garasjene kan framleies med leiligheten i inntil 3 år. Framleien skal godkjennes av styret etter regler som følger leiligheten.  Garasjene kan ved spesielle grunner framleies uten leiligheten, men kun i kortere tid og etter godkjent søknad fra styret.  Framleie av leid garasje er ikke tillatt.          

           

6.         Det er etablert et eget garasjefond.  De som har leierett til parkeringsplass eller er eier av garasje plikter å betale en månedlig leie.  Leien innkreves sammen med innkreving av andelseiers husleie.  Denne leien skal dekke forsikring, eiendomsskatt, utstyr og materiale til vedlikehold, og eventuelt vedlikehold av garasjer utover de som er nevnt i punkt 7, som styret ser seg nødt til å iverksette.  Styret har mulighet for å iverksette dugnad når det er behov for dette.  Styret fastsetter leien.

7.         Den som eier garasje står ansvarlig for løpende vedlikehold som vask, annen rengjøring, maling og luking av gress, samtidig står han/hun økonomisk ansvarlig for skader på garasjen.  Garasjene skal holdes malt i farger som borettslaget bestemmer.  Innvendig og utvendig forandringer av garasjene må på forhånd forelegges styret for godkjenning – unntatt er asfaltering av garasjegulv og oppsetting av hyller.

8.         Forsikring dekker bare den fysiske garasjen og tegnes av borettslagets styre.

9.         I eller ved garasjene må det ikke drives reparasjon, virksomhet eller lignende. 

Garasjene må heller ikke benyttes på en slik måte at det sjenerer naboer.

 

 

10.       Garasjene skal til enhver tid være låst grunnet;

            -           Forsikring (felles og den enkeltes)

            -           Skader og innbrudd kjøretøy

            -           Barn som går inn i ulåste garasjer

           

            Økonomisk ansvar ved brudd på ovennevnte tilfalles den som ikke har låst       garasjen.

11.       Det er strømuttak til hver garasjeplass.              Motorvarmere o.lign. er forbudt å bruke uten tidsur.

12.       Mislighold

Brudd på retningslinjene med påfølgende 2 varsler igangsetter sakspålegg iht

§ 5-22 i Borettslagsloven.

13.       Alle klager/henvendelser rettes til styret.

14.       Vedtektsendringer kan gjennomføres med 2/3 flertall av andelseierne.

 

 

 

BRUKSANVISNING FOR PARAT REDNINGSLINE

 

1 2

3 4

 

Redningslina har en trinse/slurebrems som sørger for effektiv oppbremsing. Når en person er kommet ned, kan personen som står igjen trekke opp lina og bruke den på nytt. Barn under 7 år har egen line som brukes sammen med en voksen.

 

Se www.tryggogsikker.no for mer informasjon.